Den 17.-19. maj gik foreningen endnu en etape af Øhavsstien. Denne gang gik turen fra Svendborg til Lundeborg.

Vi startede i Svendborg fredag eftermiddag, hvorfra vi gik til vores overnatningssted – en hyggelig shelterplads et stykke uden for byen, tæt på en naturskole og lige ned til vandet. Vi fik hurtigt indrettet os og gik så i gang med aftensmaden, som blev tilberedt på trangia og vi fik rigeligt at spise ud fra devisen ”Det vi spiser i dag, skal vi ikke slæbe på i morgen”. Det var jo fredag og fredagsslik skal der til, så efter aftensmaden og opvasken blev der tændt bål og ristet skumfiduser.

Lørdag startede med morgenmad og et meget tåget landskab. Da vi havde spist og pakket begav vi os på vej ud i tågen, som heldigvis lettede i løbet af dagen – om eftermiddagen fik vi endda solskin og dejlig forårsvarme. Ligesom på 1. etape, som vi gik sidste år, gik Øhavsstien også denne gang gennem flere forskellige landskaber. Vi gik således både gennem skov, langs marker og landeveje, op og ned ad bakke. Vi holdt nogle pauser undervejs for at hvile stængerne og fylde energidepoterne op med bl.a. chokolade, for det må man aldrig gå ned på, når man er på vandretur.

Sidst på eftermiddagen nåede vi lidt trætte frem til næste overnatningssted ved Incaspejderne uden for Gudme. Her var en stor grund med en lækker bålhytte, som havde to shelters indbygget. Vi ankom heldigvis så tidligt, at der var rigeligt tid til at slikke eftermiddagssol. Vi fik endnu en god aftensmad og herefter var der igen bålhygge med ristede skumfiduser og nogen flottede sig endda med en irish coffee.

Søndag startede endnu en gang tåget ud. Vi fik en rigtig luksusmorgenmad, som bl.a. indeholdt ristede boller med chokolade, hvorefter vi pakkede sammen og gik af sted. Turen første os igen gennem forskellige landskaber og til sidst kom vi ned til stranden ved Lundeborg. Her blev frokosten indtaget, hvorefter vi gik det sidste stykke ind til Lundeborg. Dagen før havde vi mødt en af byens borgere, som entusiastisk fortalte om den lokale købmand, som var åbnet og drevet af de lokale borgere og skuffelsen var derfor stor, da det gik op for os, at købmanden holdt lukket midt på dagen. Til gengæld fik vi en is fra det lokale ishus. Til sidst manglede kun en gåtur til Broholm Gods, hvor vi steg på bussen til Svendborg og derefter tog toget til Odense.

Endnu en dejlig tur på Øhavsstien var slut. Vi havde fået set en masse pæne landskaber samt en vandmølle og flotte godser og herregårde, som satte drømme i gang hos flere af os. Men ikke mindst havde vi haft det rigtig hyggeligt og sjovt sammen og vi ser derfor frem til næste etape på Øhavsstien.